Kaupallisen yhteistyön näyttäminen

Kaupallinen yhteistyö

Kaupalliseksi yhteistyöksi tulkitaan sisällöntuotanto, josta vaikuttaja saa rahallisen korvauksen tai palkkaa vastaavaa taloudellista hyötyä. Lisäksi kaupalliseksi yhteistyöksi tulkitaan tapaukset, joissa sisällöntuotannosta on sovittu yrityksen ja sisällöntuottajan välillä ilman palkkiota tai siihen rinnastettavaa taloudellista hyötyä.

Kaupallisista yhteistöistä kerrotaan selkeästi sisällön alussa käyttämällä sanamuotoa “kaupallinen yhteistyö” sekä tuomalla esiin yhteistyöbrändin. Tunnisteen täytyy olla havaittava ja muusta sisällöstä erottuva.

Saadut etuudet

Vaikuttajan saamia muita etuuksia ovat esimerkiksi tuotenäytteet, sponsoroidut tavarat ja palvelut, kutsuvierastilaisuudet, pressimatkat sekä komissiot affiliate- ja muista myyntilinkeistä.

Saadut etuudet eroavat kaupallisesta yhteistyöstä sillä, ettei vaikuttajan ja yrityksen välillä ole sovittu sisällöntuotannosta vaan vaikuttaja on saanut edut käyttöönsä ilman velvoitteita. Vaikuttaja on kuitenkin tuottanut sisältöä omaehtoisesti kanaviinsa, jolloin saadut edut täytyy tuoda esiin.

Saadut edut merkitään ymmärrettävästi käyttämällä edusta maininnan yhteydessä esimerkiksi merkintöjä *tuote/palvelu saatu/sponsoroitu tai *sisältää mainos/affiliate-linkin.

Blogi

Blogipostauksessa kaupallisen yhteistyön merkintä tulee olla tekstin alussa selkeästi erottuvana leipätekstistä merkinnällä “kaupallinen yhteistyö” sekä yhteistyöyrityksen nimi. Saadut edut mainitaan joko blogipostauksen alussa tai lopussa ja joissakin tapauksissa käytetään *-merkintää.

Esimerkkejä blogeista

Kaupallinen yhteistyö:

Saadut edut:

Youtube

YouTube lanseerasi syksyllä 2016 oman merkintätavan maksetulle sisällölle tai tuotesijoittelulle. Merkintä tulee näkyviin videon alkuun ja se näkyy kaikilla laitteilla. Sen lisäksi Youtube-videoissa yhteistyö on mainittava selkeästi videosisällössä ja description-kentässä videon alla.

Esimerkkejä Youtubesta

Instagram

Instagramissa kaupallinen yhteistyö merkitään tekstikenttään käyttämällä sanamuotoa “Kaupallinen yhteistyö” tai ”Paid content/partnership”. Merkinnän on oltava sillä kielellä, jota pääosa seuraajista puhuu. Hyvän tavan mukaista on myös merkitä esiin yhteistyöyritys. Instagramissa on nykyisin erillinen brändityökalu kaupallisten yhteistöiden merkitsemiseen, mutta se on vielä kaikkien käytettävissä.

Esimerkkejä Instagramista

Facebook

Kaupallinen yhteistyö merkitään Facebook-postauksen tekstikenttään ennen mahdollisia kuvia ja linkityksiä. Yhteistyön voi myös merkitä uudella ”Tag business partner” -toiminnolla. Facebookin kautta ostettuun mainontaan tulee automaattisesti merkintä ”Sponsored”.

Esimerkkejä Facebookista

Instagram Stories ja Snapchat

Instagram Storiessa ja Snapchatissa livestriimauksessa ja muussa tarinankerronnassa yhteystyöstä on kerrottava  läpinäkyvästi ja julkaisutahtiin nähden riittävän säännöllisesti.