Kaupallisen yhteistyön esiin tuominen blogeissa ja YouTube-kanavalla

Kaupallinen yhteistyö täytyy tuoda selvästi esiin kaikissa vaikuttajan kanavissa mutta myös yrityksen kanavissa.  Sanamuoto on oltava kaupallinen yhteistyö jos sisällöntuottaja saa palkkaa tai palkkaa vastaavaa taloudellista hyötyä ja/tai asiasta on sovittu yrityksen ja sisällöntuottajan välillä.

Blogipostauksessa merkintä tulee olla tekstin alussa selkeästi erottuvana erilaisella fontilla kuin leipäteksti joko “kaupallinen yhteistyö” tai “kaupallisesti sovittu yhteistyö” sekä yhteistyöyrityksen nimi. Pelkkä merkintä yhteistyössä ei riitä.

Instagramissa käytetään tunnistetta #kaupallinenyhteistyö.

Youtube videoissa yhteistyö on mainittava sekä videosisällössä että description kentässä.

Sama periaate pätee myös livestriimaukseen ja tarinankerrontaan esim. Snapchatissa tai Instagram Storiessa, joissa yhteistyöstä on kerrottava läpinäkyvästi ja julkaisutahtiin nähden riittävän säännöllisesti.  

Esimerkki kaupallisen yhteistyön merkitsemisestä:

Esimerkki kaupallisen yhteistyön merkitsemisestä Lyhyenä hetkenä -blogissa, jossa huomioitu myös fontin värimuunnos.

https://piapas.com/2017/04/04/ravintola-kappeli/

 

Instagram

Esimerkki kaupallisen yhteistyön merkitsemisestä Instagramissa Aamukahvilla -tilillä, josa tuotu esiin sekä yhteistyöyritys sekä #kaupallinenyhteistyö

https://www.instagram.com/p/BR7lccbDldH/

 

Youtube

Myös YouTube-videoihin tulee lisätä maininta, että video sisältää maksettua mainossisältöä. Yhteistyöstä on hyvä mainita myös videon kuvaustekstissä.

https://www.youtube.com/watch?v=zm_9Rtdh0aY