PING Ethics noudattaa Kilpailu- ja kuluttavaviraston antamaa ohjeistusta. Ohjeistukseen pääset tutustumaan täällä:
Vaikuttajamarkkinointi sosiaalisessa mediassa
Kaupalliseksi yhteistyöksi tulkitaan sisällöntuotanto, josta vaikuttaja saa rahallisen korvauksen tai palkkaa vastaavaa taloudellista hyötyä.
Kaupallisista yhteistöistä kerrotaan selkeästi sisällön alussa käyttämällä sanamuotoa “kaupallinen yhteistyö” sekä tuomalla esiin yhteistyöorganisaatio. Tunnisteen täytyy olla havaittava ja muusta sisällöstä erottuva.
Jos yhteistyötä tehdään ilman rahallista korvausta tai palkkaa vastaavaa taloudellista hyötyä, se voidaan merkitä termillä ”pro bono yhteistyö” tai ”hyväntekeväisyysyhteistyö”.
Vaikuttajan saamia muita etuuksia ovat esimerkiksi tuotenäytteet, sponsoroidut tavarat ja palvelut, kutsuvierastilaisuudet, pressimatkat sekä komissiot affiliate- ja muista myyntilinkeistä.
Saadut etuudet eroavat kaupallisesta yhteistyöstä sillä, ettei vaikuttajan ja organisaation välillä ole sovittu sisällöntuotannosta vaan vaikuttaja on saanut edut käyttöönsä ilman velvoitteita. Vaikuttaja on kuitenkin tuottanut sisältöä omaehtoisesti kanaviinsa, jolloin saadut edut täytyy tuoda esiin.
Saadut edut merkitään ymmärrettävästi käyttämällä edusta maininnan yhteydessä esimerkiksi merkintöjä *tuote/palvelu saatu/sponsoroitu tai *sisältää mainos/affiliate-linkin. Myös organisaatio, jolta etuus on saatu, tulee mainita.
Suomessa rahankeräyslaki säätelee yhteisöjen rahankeräystoimintaa, mikä tulee ottaa huomioon silloin, kun tehdään yhteistyötä järjestöjen kanssa. Rahankeräyslakia sovelletaan vastikkeettomien kerta- ja kuukausilahjoituksien pyytämiseen eli se ei koske esimerkiksi jäsenhankintaa hyväntekeväisyystapahtumia tai arpajaisia.
Periaatteet ja arvot vaikuttajayhteistyöhön hyväntekeväisyysjärjestön kanssa
Rehellisyys: Yhteisöt ja vaikuttajat toimivat rehellisesti ja totuudenmukaisesti, jotta kansalaisten luottamus turvataan. Rahankeräyslaissa määritellään tiedot, jotka ainakin on lahjoitusta pyydettäessä annettava yleisölle selkeästi ja ymmärrettävästi.
Kunnioitus: Yhteisöt ja vaikuttajat huomioivat yhteistyössään kunnioituksen, yhdenvertaisuuden ja syrjimättömyyden ammattiryhmiä, työyhteisöjä sekä lahjoittajia ja edunsaajia kohtaan. Rahankeräyslain mukaan kiellettyä on häiritä, pakottaa tai muutoin painostaa lahjoittajaa tekemään lahjoituspäätöksen.
Avoimuus: Yhteisöt ja vaikuttajat toimivat avoimesti ja huomioiden vastuun kansalaisten luottamuksesta. Vastuullinen ja vaikuttava viestintä on totuudenmukaista. Rahankeräyslain mukaan kiellettyä on antaa yleisölle totuudenvastaisia tai harhaanjohtavia tietoja keräyksestä.